Voor bezorg- en afhaalrestaurants: Een social mediaplan 12 stappen

Mensen bestellen online, laat ze voortaan bij jouw restaurant bestellen.

Om meer bestellingen binnen te krijgen op jouw website (via het Zuppler Online bestelsysteem), is marketing belangrijker dan ooit. Dit is natuurlijk altijd al zo geweest, maar met name door de snelheid en het bereik van social media, komt jouw concurrent ineens wel heel dichtbij.

Om de concurrentie voor te blijven zet je verschillende marketingmiddelen in, waaronder social media. Met de juiste aanpak kun je het volgende bereiken:
- Loyaliteit van huidige klanten verhogen
- Nieuwe klanten aanspreken
- Interactie opbouwen met de doelgroep

De afgelopen tijd heb ik gemerkt dat veel restaurants moeite hebben om een goed actieplan op te zetten. Vandaar mijn blog: in 12 stappen naar een sterk social mediaplan voor bezorg- en afhaalrestaurants.

1. Bepaal je doelstellingen

Het eerste wat je moet doen is het bepalen van jouw doelen. Als het doel ontbreekt, kun je het succes van het social mediaplan niet meten. Bepaal wat je wilt bereiken met deze vorm van marketing.

2. Voor wie doe je het?

Wie zijn jouw (potentiële) klanten? Wie probeer je te bereiken? Als dit niet helder is, zal het lastig worden de juiste personen te bereiken via social media. Hoe bepaal je een doelgroep? Lees mijn vorige blog: ‘Hoe bepaal ik mijn doelgroep als restauranteigenaar’.‘Hoe bepaal ik mijn doelgroep als restauranteigenaar’.

3. Bepaal op welke platformen je actief wilt zijn

Dat brengt ons bij de 3e stap voor het uitvoeren van een succesvol social mediamarketingplan: bepalen welke platforms je gaat gebruiken. Verschillende doelgroepen maken namelijk gebruik van verschillende social mediaplatformen.

Voor bezorg,- en afhaalrestaurants zijn Facebook en Twitter het meest waarschijnlijk. Zuppler ondersteunt hierbij en biedt de gelegenheid jouw menu eenvoudig via deze social media aan te bieden. Ook nieuwsbrieven werken goed om klanten te activeren een bestelling te plaatsen. Zorg er in ieder geval voor dat je niet teveel op de halst haalt. Liever 1 platform goed aanwezig, dan op 3 platformen slecht.

4. Interactie

Nu je weet wie je publiek is en welke platforms zij gebruiken, kun je beginnen met de interactie. Social media is meer dan een verkapte reclamefolder. Plaats aandachttrekkers, interessante foto’s en status updates. Probeer een gesprek te voeren met je doelgroep en moedig ze aan tot reageren. Hoe meer interesse jij toont in je doelgroep, des te meer gaat je doelgroep interesse tonen in wat jij doet.

5. Optimaliseren

Optimaliseer je social mediamarketing en je zichtbaarheid zal vergroten. Om te optimaliseren ga je doelgerichte zoekwoorden integreren in je berichten, status updates en tweets. Zorg ervoor dat de schrijfstijl van jouw website, social media en nieuwsbrieven naadloos in elkaar overlopen.

6. Val op!

Wees niet bang om uniek te zijn. Hoe unieker je bent, des te meer je gaat opvallen. Hoe meer je opvalt, hoe meer aandacht je trekt. Hoe meer aandacht, hoe meer succes je gaat hebben. Durf bijvoorbeeld recepten en bereidingsprocessen te delen met je doelgroep.

7. Promoot je merk

Waarom heb jij een restaurant? Wat is de betekenis van jouw merk? Durf dit te delen met je (potentiële) klanten. Je zult merken dat klanten eerder bij restaurants bestellen die hun merk duidelijk communiceren.

8. Consistent

Plaats niet alleen berichten tegen wil en dank. Om echt succes te hebben moet je posten op het juiste moment. Het posten op het juiste moment zorgt ervoor dat je publiek het ziet. Zoek uit wanneer je doelgroep de sociale mediaplatformen bezoekt die jij gebruikt.

9. Afwisseling

Plaats niet alleen foto’s of video’s maar maak er een mix van. Plaats een combinatie van video’s, blogs, foto’s, content en audio. Hiermee houd je alles fris en interessant.

10. Communiceer

Vergeet niet om te communiceren met je doelgroep. Social media is namelijk sociaal. Als iemand commentaar op je status geeft, reageer dan ook. Wanneer je reageert, ziet het publiek dat je om ze geeft. Des te groter dit gevoel, des te meer ze fan zullen zijn van jouw restaurant

11. Betaal ze terug

Deel niet alleen je eigen inhoud maar ook die van je fans. Dit kan je doen door te reageren op posts, berichten of bijvoorbeeld door het plaatsen van foto’s van klanten. Door actief interesse te tonen in je doelgroep zal je zien dat de relatie tussen gast en restaurant sterker en sterker wordt.

12. Meten is weten

Bewaak, volg en meet je succes en verzamel feedback. Hiermee kun je vervolgens weer de juiste aanpassingen doorvoeren
Als het gaat om social mediamarketing, is de vraag niet meer: “Moet ik er wat mee doen?”. Vandaag de dag is de vraag: “Hoe maak ik er succesvol gebruik van?”

Breng deze 12 stappen in de praktijk en je zult snel profiteren van de voordelen van social mediamarketing. Mocht je er niet uitkomen, helpen wij je graag verder.