Online marketing trends voor 2015

Online marketing is een enorm breed vakgebied met heel veel specialisaties en dus ook heel veel trends voor 2015. Ik heb een keuze gemaakt en laat je in dit blogbericht drie belangrijke online marketing trends zien. Hier moet je in 2015 in ieder geval rekening mee houden!

1. Goede inhoud is dé belangrijkste succesfactor

Eigenlijk staat deze trend al een aantal jaar hoog op mijn lijst, maar in 2015 is dit voor mij de absolute nummer één: goede inhoud. Restaurants die hun doelgroep kennen en investeren in unieke, hoogwaardige en aantrekkelijke content, hebben de beste papieren voor online succes. Daarbij blijft de combinatie met zoekmachine optimalisatie (SEO) erg belangrijk, maar dat laatste vooral vanuit een technisch aspect. SEO toepassen om slechte content te maskeren is volledig achterhaald. Het gaat om goede content produceren voor jouw doelgroep en om die content op de juiste SEO-technische manier te publiceren. En natuurlijk via de juiste online kanalen: daar waar jouw doelgroep zich bevindt!

Kortom: investeer in relevante en aantrekkelijke content die goed deelbaar is in sociale netwerken! En zorg dat dit technisch op de meest optimale manier in je site wordt gepubliceerd, zodat zoekmachines beter begrijpen waar de inhoud over gaat en wat de relatie is tussen alle inhoud op jouw website.

Heb je inspiratie nodig voor goede content:

Vraag je klanten / doelgroep wat zij interessant vinden: ga de dialoog aan!
Zoek op Google trends binnen jouw vakgebied.
Voeg content toe, meet de resultaten, leer en verbeter!
Maak (met Digitaal Restaurant) een duidelijk en concreet contentplan

2. Mobiele optimalisatie wordt standaard

In 2015 wordt meer gezocht via mobiele apparaten, dan via de desktop. Een mobile responsive site is dus een absolute must. In eerste instantie voor je doelgroep, want zij verdienen de beste beleving. En anderzijds voor Google, omdat deze steeds meer waarde hecht aan mobiele gebruiksvriendelijkheid. Dat Google dit als een ranking factor zal gaan gebruiken is overduidelijk.

Wat is de mobiele bruikbaarheid van jouw site?

Wil je weten hoe jouw website scoort qua mobiele vriendelijkheid? Het meest voor de hand liggend: bekijk je site met verschillende mobiele apparaten. Analyseer of alles goed zichtbaar is.

Google geeft je hier ook veel informatie over. Zo zie je in de zoekresulaatpagina (SERP) van mobiele zoekopdrachten een label, waaruit blijkt of sites (volgens Google) mobiel-vriendelijk zijn (Label: Voor mobiel).

Ook in de Google Webmaster Tools kan je analyseren wat Google van de mobiele bruikbaarheid van jouw site vindt. Dit kan je zien onder het rapportZoekverkeer / Mobiele bruikbaarheid. Het is ook mogelijk om je site te analyseren via een handige analysetool van Google Developers. Mobiele test

En natuurlijk zeggen de statistieken van je website ook veel over het gedrag van bezoekers op je site in relatie tot het apparaat dat zij gebruiken. Analyseer deze data periodiek, definieer verbeteringen, voer deze door en meet opnieuw de resultaten!

In 2015 zal je dus veel aandacht moeten besteden aan mobiel. Enerzijds qua techniek, maar vooral ook qua inhoud. Iemand die mobiel zoekt heeft namelijk vaak behoefte aan andere informatie, dan iemand die zoekt via een desktop. Door dit te herkennen en hier slim je inhoud op af te stemmen, zal je echt toegevoegde gaan waarde bieden en meer rendement uit je website halen!

3. Veel nieuwe inzichten door analytics

Een belangrijke tool om betere content te maken en om je doelgroep beter te begrijpen, is natuurlijk Analytics. Enerzijds door goed te meten en anderzijds door die resultaten op de juiste manier te interpreteren.
In 2014 is Google Universal Analytics gelanceerd. Deze nieuwe versie van Google Analytics is een grote stap voorwaarts. Zo is dankzij Universal Analytics cross device tracking mogelijk geworden. Dit geeft nieuwe inzichten in het zoekgedrag van mensen als zij meerdere apparaten gebruiken. Als iemand bijvoorbeeld een nieuwe fiets wil kopen, dan oriënteert hij zich misschien eerst op de bank via een tablet, waarna hij de fiets twee dagen later koopt via zijn desktop. Dat is nu makkelijker inzichtelijk te maken.
Maar ook het importeren van externe – offline data – in Google Analytics is mogelijk geworden. Bijvoorbeeld informatie toevoegen uit je CRM-pakket, je productdatabase, of uit je CMS-pakket.

Kortom: ook 2015 belooft weer een geweldig jaar te worden met heel veel online mogelijkheden. Wil je ook alles uit jouw online marketing halen? Neem dan contact op met Digitaal Restaurant, zodat we samen jouw ideale online marketingstrategie kunnen bepalen. The best is yet to come!