Bepaal je doelgroep

nVeel eigenaren van bezorg,- en afhaalrestaurant focussen zich op het eten, de bereiding of de inrichting van hun restaurant. Hierbij vergeten ze vaak waar het om gaat: de klant! Om een succesvol restaurant te runnen is het belangrijk om goed te weten wie de klant is.

Wie is jouw doelgroep?

Omdat ‘de klant’ zo’n algemeen begrip is, stel je zelf deze vraag: “Welk type klant wil ik bereiken met mijn diensten?”

Veel restauranteigenaren geven als antwoord: iedereen! Dit is echter een enorme vergissing. Jouw klanten hebben namelijk allemaal verschillende smaken en interesses. Er is geen enkel restaurant die aan al die verschillende behoeften kan voldoen. Als je succesvol wilt zijn in de horeca, moet je duidelijk voor ogen hebben wie je doelgroep is. Hieronder zijn enkele tips om dit duidelijk te krijgen:

Op welke beleving speel je in en welke type klant past daarbij?

Wat voor soort menu serveer je? Wat is de uitstraling van je restaurant? Dit soort vragen zal je helpen te bepalen wie je doelgroep is. Speel je in op het gemak van het niet hoeven koken of biedt jouw restaurant het gezonde alternatief aan. Landelijke trends zijn dat er aandacht is voor gezondheid en overgewicht. Maar het gemak van online bestellen en laten bezorgen wordt steeds populairder.

Evalueer je locatie

Voor bezorg,- en afhaalrestaurant is de locatie een belangrijke factor voor het bepalen van je doelgroep. Is je restaurant gevestigd aan een doorgaande straat in de stad? Dan zullen er veel (jong) werkende, studenten en winkelende mensen de locatie passeren. Is je restaurant bijvoorbeeld gevestigd in een winkelcentrum? Dan zal je waarschijnlijk eerder tieners, gezinnen en ouderen langs de locatie verwachten.

Belangrijk is dat (potentiële) klanten het restaurant zien en een positieve (1e) indruk krijgen. Als je weet welke mensen jouw restaurant passeren, welke mensen in de buurt wonen of welke bedrijven er gevestigd zijn, kun je gericht jouw marketing op een bepaalde groep klanten richten.

Wat is de verhouding tussen prijs en kwaliteit?

De prijzen hebben ook een grote invloed op de gasten die je aantrekt. Gezinnen met een modaal inkomen zijn niet zo snel van plan om te bestellen bij een restaurant dat hoge prijzen hanteert. Zorg ervoor dat je met de prijzen en kwaliteit rekening houdt met het inkomen van je doelgroep.

Wat is jouw restaurantconcept?

Het concept van je restaurant is een grote factor in het bepalen van je doelgroep. Het concept moet voldoen aan de wensen van je doelgroep. Stel je hebt een restaurant in de omgeving waar veel starters wonen, probeer dan in te spelen op verse producten, de beleving en bijvoorbeeld streekgerechten.

Heb je hulp nodig om de juiste doelgroep te bepalen voor je restaurant? Digitaal Restaurant, onderdeel van Zuppler Nederland, kan hierbij helpen en vervolgens een effectieve marketingstrategie bedenken om die potentiële klanten binnen te trekken. Meer weten? Neem vrijblijvend contact op! We helpen je graag verder.